We moeten de zware industrie niet als een vervuilende vijand zien, maar als een onmisbare partner in het bouwen van een groene toekomst, schrijft Evert Nieuwenhuis van Wetenschappelijk Bureau GroenLinks in dagblad Trouw (26 april 2021). Dit betekent dat Nederland de komende kabinetsperiode actief beleid moet voeren om de zware industrie te vergroenen. Het is tijd voor groene industriepolitiek.
Evert NieuwenhuisArchief journalistiek werk
Evert Nieuwenhuis werkt als projectleider bij de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli). Tot medio 2019 was hij journalist en op deze site vind je een selectie van zijn journalistiek werk.
Artikel binnen"Columns & opinie"
XWe moeten de zware industrie niet als een vervuilende vijand zien, maar als een onmisbare partner in het bouwen van een groene toekomst, schrijft Evert Nieuwenhuis van Wetenschappelijk Bureau GroenLinks. Dit betekent dat Nederland de komende kabinetsperiode actief beleid moet voeren om de zware industrie te vergroenen. Het is tijd voor groene industriepolitiek.
Mobility as a Service (MaaS) – letterlijk: mobiliteit als een dienst – wordt door velen als een veelbelovende slimme technologie gezien om (stedelijk) verkeer in goede banen te leiden. Een MaaS-systeem koppelt zo goed als alle vervoersdiensten – van deelfiets tot hogesnelheidstrein – aan elkaar en met een handige app plant en betaalt de gebruiker zijn of haar reis.
Maar MaaS kan ook publieke waarden zoals toegankelijkheid, privacy en duurzaamheid ondermijnen. Alleen als de overheid de regie houdt, kan MaaS bijdragen aan een eerlijk en groen vervoerssysteem.
De Nederlandse economie wordt ietsje schoner, met name door de CO2-reductie. Maar dat is slechts de helft van het verhaal. Want terwijl in Nederland de CO2 afneemt, stijgt onze broeikasvoetafdruk wereldwijd. Zo bewegen we alsnog de verkeerde kant op.
Nederland gaat op de schop om de klimaatdoelen van Parijs te halen – behalve de luchtvaart. Terwijl weinig sectoren zoveel bijdragen aan klimaatverandering. De luchtvaart is de olifant in de kamer van het klimaatbeleid.
Zal de CO2-belasting van Rutte III zoden aan de dijk zetten? Ik moet het nog zien. Het kan veel slimmer: laat de consument een CO2-taks betalen, niet de producent.
De eerste aflevering van De Groene Transitie (oftewel: Klimaatdrammen voor gevorderden). In deze nieuwe maandelijkse column bericht Evert Nieuwenhuis over de transitie naar een duurzaam Nederland.
Het voelt zo clean: op de bank lekker Netflixen, fotootje appen, videootje sharen. Maar ons digitale leven laat een spoor van vernieling achter in de echte wereld.
Jouw nieuwe smartphone is een dikke middelvinger naar kinderen in Congo, fabrieksmeisjes in China en de klimaatontwrichting die je kinderen en hun kinderen te verstouwen krijgen.
Aan die spotgoedkope T-shirts kleeft bloed van de naaisters die ze maakten. En een drekkig spoor van chemicaliën, broeikasgassen en waterschaarste. Koop toch gewoon minder maar betere kleding.