Evert Nieuwenhuis

Evert NieuwenhuisArchief journalistiek werk

Evert Nieuwenhuis werkt als projectleider bij de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli). Tot medio 2019 was hij journalist en op deze site vind je een selectie van zijn journalistiek werk.

Evert Nieuwenhuis
  • Columns & opinie
  • Reportages & interviews
  • Nieuws & achtergrond
  • Boeken
  • Recensies
  • Radio & televisie
  • Podcast
  • Zeilen
  • Nieuw
  • Wie is…
  • Contact
maandag 5 december 2016 / Vrij Nederland / Foto: Joeri van Veen via Flickr (cc)

We mogen niet meer zelf bepalen welke waterkoker we aanschaffen, en dat is goed

Soms is een beetje betutteling goed voor ons, ook als het de waterkoker betreft. We kiezen telkens voor energieslurpende apparaten en goedkoop-is-duurkoop.

Soms is een beetje betutteling goed voor ons, ook als het de waterkoker betreft. We kiezen telkens voor energieslurpende apparaten en goedkoop-is-duurkoop.

We staan in de rij bij de kassa van de supermarkt en ze kijkt me met vuurspuwende ogen aan: ‘Maar papa, dit is gewoon stom!’ Mijn negenjarige dochter krijgt zakgeld, maar mag daarvan geen snoep kopen. ‘Alsof ik thuis nooit snoep eet. En bij Sint-Maarten en Sinterklaas mag ik heel veel snoepen, maar nu mag ik niet die ene, kleine Chupa Chups-lolly kopen. Dit slaat gewoon nergens op!’

Ze kijkt de andere kant op en weigert de boodschappen op de lopende band te leggen. En dan komt het: ‘Denk je dat ik een klein kind ben of zo? Denk je dat ik zelf niet kan kiezen wat goed of slecht voor me is?’

Dat denk ik inderdaad. En ik wil haar leren dat je sommige dingen gewoon niet moet kopen omdat ze slecht voor je zijn.

Vorige week maakte Europees commissaris Frans Timmermans bekend dat Europa meer huishoudelijke apparaten gaat verbieden omdat ze te veel energie verbruiken. Naast bijvoorbeeld tv’s, wasmachines en lampen moeten nu ook waterkokers, handdrogers, liften en andere apparaten voldoen aan eisen voor energieverbruik.

Critici schreeuwden moord en brand. ‘Betutteling! Alsof consumenten niet in staat zijn om zelf een goede keuze te maken!’

Inderdaad, dat zijn ze vaak niet. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat consumenten steevast voor een goedkoper maar energieslurpend apparaat kiezen – ook als je ze op een energielabel voorrekent dat ze op termijn juist duurder uit zijn dankzij een hogere energierekening. Meestal onwetend – maar dus ook willens en wetens – kiezen mensen ervoor om nu lekker weinig uit te geven, uiteindelijk meer te betalen en ondertussen substantieel meer te vervuilen.

Het zogeheten Ecodesign-beleid gaat niet om klein bier. Volgens consumentenorganisatie BEUC bespaart een huishouden dankzij Ecodesign jaarlijks 330 euro. Het is een van de meest succesvolle klimaat-maatregelen van Europa. De besparing staat nu al gelijk aan het energieverbruik van Italië en het nieuwe beleid is goed voor een kwart van de Europese doelstellingen voor emissiereductie. Ook Nederland ontkomt niet aan strengere eisen voor apparaten: onlangs werd bekendgemaakt dat onze voornemens voor energiebesparing, vastgelegd in het Energieakkoord, weer niet gehaald worden.

Energiebesparing is de makkelijkste van alle noodzakelijke maatregelen om klimaatverandering te beperken. Iedereen die moeite heeft met windmolens op land of zee, moet voor zijn: hoe meer energie je bespaart, hoe minder windmolens er nodig zijn.

Maar het lukt de meeste mensen niet om in de winkel de juiste keuze te maken. Deze waterkoker is gewoon goedkoper dan die andere – ik ben toch niet gek? Toch wel. En daarom moet je soms gewoon iets verbieden. Betuttelend, maar noodzakelijk.

 

Lees ook

vrijdag 25 september 2020 / Handvest voor de slimme stad (bundel)
Het borgen van publieke waarden bij slimme mobiliteit

When MaaS comes to town

Mobility as a Service (MaaS) – letterlijk: mobiliteit als een dienst – wordt door velen als een veelbelovende slimme technologie gezien om (stedelijk) verkeer in goede banen te leiden. Een MaaS-systeem koppelt zo goed als alle vervoersdiensten – van deelfiets tot hogesnelheidstrein – aan elkaar en met een handige app plant en betaalt de gebruiker zijn of haar reis.

Maar MaaS kan ook publieke waarden zoals toegankelijkheid, privacy en duurzaamheid ondermijnen. Alleen als de overheid de regie houdt, kan MaaS bijdragen aan een eerlijk en groen vervoerssysteem.

donderdag 29 oktober 2015 / Vrij Nederland

Nederland subsidieert het gebruik van fossiele brandstof wél

Volgens Kamp gaan er geen subsidies naar fossiele brandstof. Alleen gekke henkie zal hem geloven.

dinsdag 5 april 2016 / Vrij Nederland / Foto: Sean MacEntee via Flickr (cc)

Waarom techno-optimisme even verleidelijk als misleidend is

De luchtvaart blijft onverminderd CO2 uitstoten, alle technologische fata morgana’s ten spijt. Wat blijkt: techno-optimisme is een gemakkelijk excuus om pijnlijke maatregelen uit te stellen.

donderdag 12 mei 2016 / Vrij Nederland / Foto: MFer Photography via Flickr (cc)

Liefde is sterker dan ons geweten

Kinderen zijn een aanslag op de aarde, en wat we ook doen: ons eigen gedrag kan de vervuiling die zij gaan produceren niet compenseren. Maar de liefde… de liefde biedt hoop, en is zo sterk dat ze ons de klimaatwetenschappers de mond laat snoeren.

Kritt voor journalisten